2006/01/22

008. Sharifah Maryam: GCE N 2000

Saya pun segera memutarkan kepala paip selepas mandi petang itu. Tetapi, kepala paip itu tiba-tiba jatuh ke lantai dan air melimpah dan lantai mula dinaiki air. Saya cuba memasang balik kepala paip itu tetapi sia-sia belaka. Dengan secepat mungkin, saya memakai baju yang tergantung kerana kesejukan. Saya hairan bagaimana lantai boleh dinaiki air sedangkan di lantai itu mempunyai lubang khas untuk air keluar supaya lantai tidak mudah dibanjiri air.

Dengan pantas sekali, saya mencari lubang air tersebut. Saya tidak terfikir langsung mengenai kepala paip yang tertanggal itu. Saya hanya memberikan tumpuan kepada lubang air tersebut kerana ia mungkin akan memulihkan lagi keadaan. Akhirnya, saya mendapat tahu bahawa lubang air itu tersumbat kerana beberapa helai tisu yang tidak dibuang dengan betul tadi.

Otak saya menjadi buntu, tiada lagi jalan keluar dari masalah tersebut. Air mula naik hingga ke buku lali. Tanpa menunggu lagi, saya mencapai tuala mandi yang masih tergantung lalu mengikatnya di kepala paip yang tertanggal itu. Walaupun ia tidak akan tahan lama, ia berfaedah juga kerana ia boleh menahan keluarnya air untuk sementara waktu. Ketika paip itu diikat dengan tuala, aku keluarkan kepingan tisu yang tersumbat di lubang air. Nasib saya baik kerana air tidak mula melimpah keluar dari bilik mandi itu. Akhirnya, banjiran air pun turun.

Saya keluar dari bilik mandi lalu menukarkan tuala yang basah itu dengan tuala yang kering. Pada waktu itu, saya hanya bersendirian di rumah. Kedua-dua orang tua saya masih belum pulang dari kerja. Sukar untuk saya mendapatkan bantuan. Setelah menukarkan tuala itu, saya menuju ke arah stor lalu mencari peralatan khas untuk memperbaiki kepala paip itu. Pencarian itu hanya sia-sia sahaja kerana saya tidak tahu alat apa yang harus digunakan. Saya jadi keliru antara alat-alat yang ada. Saya ke bilik mandi sekali lagi dan menukarkan tuala sekali lagi. Selain daripada tuala, saya mengambil beberapa tali getah yang telah disimpan di almari dapur. Saya mengikat tali getah itu kepada kepala paip lalu membalut tuala di sekeliling. Saya bersyukur kerana bilangan air yang keluar sudahpun berkurangan.

Tidak lama kemudian, kedua-dua orang tua saya pun pulang dari kerja. Dengan pantas, saya terpekik memanggil ayah saya supaya datang ke bilik mandi. Mereka agak terkejut dan ayah terus ke luar beranda lalu menutup paip air yang utama. Saya tidak teringat langsung mengenai paip utama itu dan tidak teringat untuk menelefon mereka untuk meminta bantuan. Namun kini, saya hanya bersyukur bahawa bapa sudah pulang dan akan memperbaiki kepala paip yang tertanggal itu.

Kejadian ini memberikan saya pengajaran bahawa jika sesuatu yang berlaku dan berseorangan di rumah, janganlah lupa untuk meminta bantuan jika kita tidak tahu apa yang harus dilakukan. Dengan bantuan itu, kita akan memulihkan keadaan dengan selamat dan tanpa membuang masa kerana masa itu emas.


(447 perkataan)

Comments:
Kamu berjaya memenuhi kehendak soalan. Menggunakan ayat-ayat yang pelbagai. Mempunyai perkembangan plot, klimaks dan penyelesaian yang sesuai dan munasabah. Syabas!

34/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?