2006/01/31

010. Md Hishamuddin Kamal: GCE O 1999

Keadaanku bagai tidak tentu arah. Aku menjadi resah kerana peperiksaan GCE O’ sudah hampir dan aku belum lagi mempersiapkan diriku ini. Selama ini aku asyik meluangkan masaku dengan melakukan perkara yang tidak mendatangkan faedah kerana aku fikir bahawa semua ini tidak penting.

Kini peperiksaan GCE ‘O’ hanya lapan minggu lagi. Aku mula berasa tertekan dan dapat merasakan bahang ketakutanku sendiri. Hampir setiap hari di sekolah aku menjadi perhatian guru-guru kerana tidak menghantar kesemua kerja-kerja rumah yang telah diberi. Aku akan cuba mengelakkan diriku ini dari dikesan oleh guru dengan memonteng sekolah untuk merayap ke tempat-tempat untuk mendapatkan keseronokan. Ibu bapaku tidak tahu mengenai perkara ini kerana asyik sibuk bekerja dan aku seperti terbiar. Aku cuba mengingati kembali bagaimana aku boleh menjadi jahil sedangkan aku begitu rajin dan cerdik sewaktu di menengah tiga.

Setelah mengimbas kembali, aku seperti terjaga dari lamunan mimpi yang lama dan aku kini telah mula berazam untuk bekerja keras. Namun, aku hanya dapat memahami sedikit daripada topik pelajaranku. Aku bertekad ingin terus belajar dan yakin bahawa aku boleh lulus peperiksaan itu. Aku mula menjadi tekun di sekolah dan mendengar apa yang diajar oleh guru di kelas. Aku mengambil keputusan untuk merujuk kepada guru topik-topik yang aku kurang fahami dan mengulangkaji di sekolah hingga lewat petang sebelum bersambung semula di rumah.

Suatu hari semasa mengulangkaji pelajaran, aku mengalami tekanan yang amat kerana aku memaksa diri untuk terus belajar sehingga aku rebah. Setelah aku terjaga, aku berada di hospital dan mendapati ibu bapaku di sisiku. Doktor mengatakan bahawa aku ini tertekan dengan keadaan di sekeliling sehingga menyebabkan badanku begitu lemah lalu aku rebah. Aku dinasihati supaya menjaga diri kerana jika aku tertekan, ia boleh mengakibatkan penyakit-penyakit lain yang berkaitan.

Mulai dari hari itu, aku tetap belajar tetapi kali ini tidak hingga lewat malam. Aku harus menghadiri kaunseling supaya aku tidak mengulangi kesilapan dahulu. Aku hanya bermohon kepada Tuhan agar aku diberi gred yang baik untuk keputusan GCE ‘O’ nanti kerana aku telah berusaha seberapa yang boleh. Aku mula mengamalkan permakanan sihat dan lebih meluangkan masa dengan ibu bapaku walaupun masa kini semakin suntuk.

Kini aku hanya perlu menunggu keputusan peperiksaan dengan penuh kesabaran setelah mendudukinya.

(370 perkataan)

Comments:
Jalan cerita agak menarik meskipun mempunyai beberapa kesilapan bahasa.

33/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?