2006/01/31

011. Md Hishamuddin Kamal: GCE O 2002

Kehadiran Amira pada saat aku betul-betul memerlukan bantuan tidak akan aku lupakan. Aku berasa malu dan menyesal kerana membencinya selama ini. Walaupun Amira ini sepupuku, aku pun tidak tahu kenapa aku amat membencinya sedangkan dengan begini aku akan menanggung dosa. Aku membenci Amira kerana dia mempunyai tabiat yang buruk dan sering menyusahkan kedua ibu bapanya.

Tepat pukul 12 tengahari, aku menerima panggilan daripada pihak hospital mengatakan bahawa ibuku sekarang berada di wad jagaan rapi setelah ditemui tidak sedarkan diri di flat rumahku. Aku terus bergegas dari ofisku dengan perasaan pilu. Semasa perjalananku ke hosital besar Changi jiwaku ini tidak tenteram memikirkan keadaan ibu yang aku sayangi. Ayahku sudah lama meninggal dunia dan aku hanya mempunyai ibu tempat untukku mengadu.

Apabila tiba di sana, aku ternampak Amira sedang duduk di kerusi dengan wajah yang kerisauan. Dia memakai pakaian yang kurang sopan dengan terdedah di sana dan sini. Aku yang baru sahaja tiba terus meluru ke tempat Amira lantas memarahinya dengan tidak tentu pasal kerana aku ini terlalu penat dan sudah memang membenci Amira. Aku tidak memberi peluang untuk Amira berkata-kata. Semua orang di hospital memerhatikan kami. Amira hanya menangis apabila aku mencacinya. Amira terus beredar dari tempat duduknya dan entah ke mana dia telah pergi. Aku berasa puas dapat bersemuka dengannya kali ini dan merasakan seperti aku dirasuk syaitan.

Ibuku masih tidak sedarkan diri. Aku terus berjumpa dengan doktor untuk menanyakan keadaan ibuku ini. Doktor telah mengesahkan bahawa ibuku ini ditimpa sakit darah tinggi dan jika tadi ibuku lambat dihantar ke sini mungkin nyawa ibuku tidak dapat diselamatkan. Aku tergamam apabila mendapat tahu bahawa Amira yang membawa ibuku ke hospital. Aku terus beristighfar atas tindak laku aku tadi. Aku terus pergi ke wad dan berada di samping ibuku dengan harapan ibuku akan sembuh. Beberapa hari kemudian ibuku sembuh dan aku sungguh terhutang budi dengan Amira dan aku ingin meminta maaf atas kesalahanku dan juga ingin mengucapkan terima kasih.

Aku mencari di merata-merata dengan harapan dapat bertemu dengan Amira. Ahkirnya aku menemuinya tetapi dia seperti tidak suka tetapi aku tidak menyalahinya kerana ini semua kesilapanku. Kini aku sedar, rupa tidak menjamin kebaikan seseorang tetapi hati yang suci.

(388 perkataan)

Comments:
Menarik dan dapat mengekalkan tema cerita. Mempunyai klimaks yang sesuai dan penyelesaian yang munasabah.

37/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?