2006/02/06

017. Adilah Othman: GCE N 1999

Aku telah tiba di tempat yang diarahkan oleh suara di telefon tadi. Perhentian bas itu agak terpencil dan tidak ramai orang yang lalu-lalang di situ. Kemudian, aku terdengar satu letupan yang begitu kuat sekali. Aku menjadi bingung. Keadaan di situ menjadi huru-hara.

Kebetulan, hutan di seberang jalan itu pun mula terbakar. Kepulan asap hitam kelihatan menuju ke udara. Kabut yang bercampur debu sedang terapung-apung di udara sehingga mengakibatkan pemandangan menjadi kabur dan kotor. Pada masa yang sama, ada seorang wanita membuat panggilan kecemasan. Lantas, aku menjadi semakin gelisah dan risau tentang keadaan Tina, adikku. Sudah dua minggu dia telah lari dari rumah. Sejak kematian emak dan ayah, aku telah diamanahkan untuk menjaga Tina.

Aku begitu sibuk sehinggakan perihal adikku sendiri langsung aku tidak pedulikan. Selang beberapa hari setelah aku menyedari tentang ketiadaannya, aku semakin resah dan mula mencarinya di merata tempat sehinggalah aku menerima panggilan telefon. Kedengaran suara Tina seperti sedang meronta-ronta dan menangis terisak-isak merayu agar aku segera menyelamatkannya.

Beberapa minit kemudian, pihak polis dan pegawai bomba tiba. Aku tidak mengerti apa yang sedang aku tunggukan. Kelihatan beberapa anak gadis seusia Tina yang menjerit-jerit meminta tolong. Aku ternampak wajah Tina dan terus mendampinginya. Tidak pernah aku melihat betapa sedih dan perit baginya menanggung segala penderitaan itu. Mujurlah, Tina tidak apa-apa.

Aku juga ternampak beberapa wanita dan lelaki yang merupakan bangsa asing yang diberkas polis. Keesokan hari, aku melawat Tina di hospital yang kebetulan sedang disoal siasat oleh dua pegawai polis. Rupa-rupanya, ramai gadis yang telah terperangkap dan disuruh mempersundalkan diri. Dengan melibatkan diri dalam perhubungan kelamin secara haram itu, keuntungan mereka semakin berganda. Atas dasar kebodohan Tina, dia telah termakan dengan kata-kata mereka yang menjanjikan wang lumayan jika dia setuju untuk bekerjasama. Sejak peristiwa itu, perhubungan kami amat berbeza sekali. Kami menjadi semakin akrab. Perangainya mula berubah. Aku amat bersyukur bahawa aku masih mempunyainya di sisi. Kini, tidak ada apa-apa yang boleh memisahkan kami lagi. Aku berjanji pada diriku bahawa aku akan melaksanakan tanggungjawabku dengan betul.

(324 patah perkataan)

Comments:
Karangan anda baik. Mempunyai plot cerita yang berkembang.

Klimaks dan penyelesaian cerita munasabah dan jelas. Penggunaan frasa-frasa yang jarang digunakan oleh pelajar biasa juga meninggikan mutu karangan anda.

36/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?