2006/02/16

019. Nur Jalilah Lokman: GCE O 1998

Berita yang aku terima itu sungguh tidak aku duga. Aku lantas memberitahu kawanku. Aku telah mendapat 18 mata dalam Peringkat O. Kegembiraan yang dirasai tidak dapatku lafazkan. Aku berasa bersyukur kepada Tuhan. Aku ingat lagi cabaran dan halangan yang harusku tempuhi sebelum mengecapi kejayaan ini. Ketika itu, aku baru sahaja tamat menengah tiga.

“Aku rasa aku hendak menceraikan kau. Aku sudah tidak dapat melihat atau merasakan kebahagiaan dalam rumah tangga kita ini!” bapaku berkata.

“Ok! Itu cadangan yang baik. Maklumlah sudah ada perempuan jijik itu yang boleh jaga kau!” ibuku membalas.

“Apa perempuan jijik?! Sudah kurang ajar eh!” bapaku menengking lalu menghayun tangannya ke arah pipi ibuku.

Itulah hari terakhir aku melihat bapaku. Aku tidak menyangka bahawa dia tergamak melafazkan kata-kata cerai terhadap ibuku di hadapanku. Aku mula menyimpan dan memendam perasaan benci terhadapnya. Bukan dengannya sahaja tetapi juga ibuku sendiri. Aku tahu bahawa dia pun sudah mula menggatal dengan lelaki lain. Kadangkala, ibuku akan membawa lelaki yang aku tidak kenali ke rumah. Oleh sebab itulah, aku kadangkala pun akan menumpang di rumah kawan nakalku. Aku malu melihat keadaan di rumahku dan aku mahu lari jauh supaya tidak menyaksikan adegan-adegan yang memualkan di rumah. Aku mula bosan dengan sikap ibuku itu. Oleh kerana kedua ibu bapaku tidak memberi
perhatian terhadapku, aku sudah bagaikan tiada arah tujuan dan mula menjadi seperti remaja liar. Aku membuang masa dengan melepak bersama kawan-kawanku yang nakal. Aku juga mula membuat apa-apa sahaja untuk melupakan derita yang ku alami. Aku sudah mula berjinak-jinak dengan rokok dan minuman keras.

Sekolah pun sudah dibuka. Hari demi hari, aku semakin malas untuk belajar. Aku sering tertidur di dalam kelas dan tidak mendengar guru-guruku yang mengajar. Akibatnya, aku dimarahi. Perubahanku ini diperhatikan oleh kawan sedarjahku, Sophia.

“Jas. Kau ada apa-apa
masalah yang hendak kau beritahu aku?” Sophia bertanya.

Apa pasal kau hendak tahu!? Sudah tahu jaga tepi kain orang!” aku berkata.

“Aku cuma mahu membantu kau. Kau ini macam sudah berubah! Engkau tidak sedarkah yang kita tinggal lagi beberapa bulan sahaja untuk menduduki peperiksaan GCE Peringkat O! Kau ingat kau boleh lulus kalau kau terus begini?!” Sophia membalas.

Aku pun memberitahunya apa yang telah
terjadi pada diriku. Sophia mengesyorkan agar aku berjumpa dengan kaunselor sekolah. Aku terima usulannya dan membuat temu janji dengan Auntie Jasmine, kaunselor sekolahku. Aku memberitahu masalah keluargaku kepada kaunselor itu. Aku berkata kepadanya bahawa aku menjadi sebegini kerana sudah tiada kasih sayang yang diberikan oleh kedua ibu bapaku kepada diriku. Aku juga cepat terpengaruh dengan kata-kata kawan. Kaunselor itu faham akan keadaanku. Dia menggalakkan aku untuk berbaik semula dengan ibuku. Mujurlah, pada waktu yang sama ibuku sedar akan kesilapannya itu.

Demi masa hadapanku, aku mula belajar bersungguh-sungguh untuk Peringkat O. Aku cuba mendapat pertolongan daripada guru-guru dan kawan sedarjah jikalau aku tidak faham dalam sesatu topik pelajaran. Aku juga menghabiskan masa senggangku untuk belajar. Apabila sudah tiba masanya untuk mengambil peperiksaan GCE Peringkat O, aku sudah cukup bersedia.

Aku terbangun dari lamunanku. Dalam genggamanku sekeping kertas tipis yang menentukan destinasi yang boleh ku tujui selepas sekolah menengah. Akhirnya, aku berjaya meraih keputusan yang agak baik. Aku bertekad untuk melanjutkan pelajaranku ke Politeknik. Terbayang dalam fikiranku kejayaan-kejayaan yang boleh ku raih pada masa-masa akan datang. Aku sedar bahawa aku tidak boleh mengubah keadaan di antara ibu dan ayahku tetapi aku tahu bahawa aku harus tabah menghadapi segala dugaan hidup. Dugaan-dugaan hidup ini akan memberikan aku kekuatan untuk terus berjaya.

Comments:
Jalilah telah mengarang sebuah cerita yang agak baik dan menarik.

Walau bagaimanapun, Jalilah harus cuba mengelakkan daripada menggunakan istilah-istilah Inggeris seperti "I" dan "You" walaupun dalam dialog.

Cikgu mengubah sedikit perenggan akhir supaya pelajar-pelajar boleh mencontohinya iaitu menuliskan pengajaran ataupun moral yang boleh dipelajari di bahagian akhir cerita sebegini.

35/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?