2006/03/01

021. Nur Aqilah Ibrahim: GCE N 2000

Saya pun segera memutarkan kepala paip selepas mandi petang itu. Tetapi, kepala paip itu tiba-tiba jatuh ke lantai dan air melimpah dan lantai mula dinaiki air. Saya cuba memasang balik kepala paip itu tetapi sia-sia belaka. Saya panik. Saya betul-betul tidak tahu apa yang patut dilakukan. Tanpa membuang masa, saya pun keluar dari tandas dan mula mengumpulkan baldi-baldi yang terdapat di rumah lalu menadar air tersebut. Selepas menadah air itu, saya dengan segera memakai pakaian lalu kembali ke tandas itu.

Apabila saya tiba di tandas, air telah pun memenuhi baldi yang pertama. Saya menukar baldi yang penuh itu dengan yang kosong. Kesemuanya ada lima baldi besar dan tiga baldi yang bersaiz sederhana.

Kurang dari sejam, hampir kesemua baldi-baldi itu dipenuhi air. Tinggal satu baldi sahaja. Tiba-tiba, satu idea terlintas di fikiranku. Saya pun keluar dari tandas dan mengambil playar lalu mengetatkan kepala paip itu. Mujur air yang melimpah itu berhenti. Saya menarik nafas kelegaan. Saya berasa begitu penat sekali setelah beberapa kali mengalihkan baldi-baldi itu.

Malam itu, saya dimarahi ayah kerana cuai dan juga kerana paip itu baru sahaja dipasang beberapa minggu yang lalu semasa rumah kami diubah elok. Saya begitu menyesal sekali dengan perbuatan saya. Buat sementara waktu, saya dan adik-beradik saya yang lain harus mengisi baldi dengan air di mengkawan sebelum kami mandi. Ayah tidak membenarkan kami untuk mandi di bilik air yang berada di biliknya. Ibu tidak dapat berkata apa-apa. Saya tidak sangka yang ayah akan memarahi saya.

”Kenapa tidak boleh menggunakan tandas di bilik ayah?” tanya saya.

“Sebab ayah ingin kamu semua belajar supaya jangan cuai dan fikir sebelum melakukan sesuatu kerana kalau kita tidak berfikir, boleh jadi buruk keadaannya,” jawab ayah.

Setelah mendengar kata-kata ayah, saya sedar dan faham maksud ayah. Mulai hari itu, saya selalu berhati-hati dengan apa yang saya ingin lakukan.


Comments:
Suatu topik cerita yang sukar untuk dikarang tetapi kamu telah berjaya untuk melakukannya.

Kamu juga telah berjaya mengekalkan tema cerita tersebut dan secara keseluruhan menulis suatu cerita yang menarik.

35/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?