2006/03/01

022. Rosdahliana Dahlan: GCE N 2003

Saya tidak suka akan orang yang bercakap bohong. Saya sendiri tidak pernah berbohong tetapi pada hari Sabtu yang lalu, saya telah berbohong kepada ibu.

Saya bercadang hendak pergi menonton konsert Hanyut di East Cost Park yang diadakan pada hari itu bersama kawan-kawan dan teman lelaki saya. Saya ingin sekali bertemu dengan idola saya, Syed Azmir, tetapi ibu melarang. Semenjak mendapat tahu bahawa saya bergaul dengan budak-budak nakal, kawalan ibu terhadap saya semakin ketat. Saya tidak boleh keluar rumah sesuka hati lagi. Telefon bimbit saya dirampas dan disimpannya. Ibu juga sering menjempat saya pulang dari sekolah supaya saya tidak berpeluang untuk melepak bersama kawan-kawan saya. Saya amat rimas dan tertekan sekali.

Walaupun saya nakal, saya tidak pernah biadab dan berbohong kepada ibu. Saya cuma merahsiakan kegiatan seharian saya kerana takut dimarahi ibu. Saya pernah terfikir untuk melarikan diri tetapi membatalkan niat saya kerana tidak mahu menyusahkan ibu.

Saya mendapat satu idea bagaimana untuk menonton konsert Hanyut setelah memikirkan tentang Farah, bekas sahabat karib saya. Farah pernah menjadi sahabat karib saya tetapi saya telah memutuskan persahabatan saya dengannya beberapa bulan yang lalu. Saya tidak tahan dengan sikapnya. Saya tahu Farah tidak senang melihat saya bergaul dengan budak-budak nakal itu. Ada sahaja silap saya pada pandangannya. Saya juga menganggapnya sebagai orang yang tidak boleh dipercayai setelah dia memberitahu ibu tentang pergaulan saya . Apabila terkenangkan tentang Farah, saya teringat satu ungkapan yang saya rasa amat sesuai tentang dirinya iaitu harapkan pagar, pagar makan padi. Oleh kerana ibu betul-betul mempercayai Farah, saya menggunakan namanya untuk mencapai hasrat saya menonton konsert Hanyut. Saya memberitahu ibu bahawa saya ingin ke rumah Farah untuk menolongnya menjaga adik-adiknya sementara orang tuanya ke luar negeri.

"Kamu berduakan sudah tidak berkawan lagi. Buat apa kamu sibuk-sibuk?" ibu hairan lalu bertanya.

"Alah ibu ini. Kita kan harus bermaaf-maafan anatara satu sama lain. Berdosa kalau kita berdendam dan tidak mahu berbaik-baik dengan orang. Manusia tidak pernah lari dari kesilapan," saya berkata dengan menunjuk-nunjukkan perasaan bersalah.

Ibu tersenyum lebar dan mengizinkan saya pergi. Saya amat berbesar hati, kerana impian saya untuk bertemu dengan idola saya akan tercapai. Saya dan rakan-rakan lain telah berjanji untuk berjumpa di stesen MRT Eunos.

Sedang saya asyik menonton konsert Hanyut, saya tidak
menyedari bahawa teman lelaki saya telah melenyapkan diri bersama teman-temannya buat sementara waktu. Tiba-tiba, tangan saya ditarik oleh teman lelaki saya dan saya dibawanya ke tempat yang sunyi. Saya bertanya kepadanya mengapa dia berbuat demikian tetapi dia tidak menjawab. Tiba-tiba, kepala saya dihentak dengan sesuatu yang keras sehinggakan saya rebah ke tanah. Kepala saya pusing. Penglihatan saya menjadi pudar lalu saya pengsan.

Tubuh saya terasa amat sejuk. Saya membuka mata saya dan melihat di sekeliling. Saya tidak pasti di mana saya berada. Rupa-rupanya, saya telah diperkosa oleh teman lelaki saya dan teman-temannya yang lain. Dompet saya juga sudah lenyap. Saya memeluk kaki saya, menundukkan kepala lalu menangis.

Tiba-tiba, saya dikejutkan oleh sentuhan seseorang di bahu saya. Sampai sekarang saya masih tertanya-tanya siapa yang memberitahu ibu di mana saya berada pada hari itu. Kalau ibu tidak datang membawa saya pulang, saya tidak tahu apa yang akan saya lakukan. Saya amat menyesal sekali. Inilah balasan kepada orang -orang yang tidak mendengar kata ibu. Akhirnya, saya sedar bahawa segala teguran yang dibuat oleh ibu saya selama ini sebenarnya hanya untuk kebaikan diri saya.

Comments:
Cerita yang anda karang ini menarik. Mempunyai unsur-unsur klimaks dan penyelesaian yang munasabah.

36/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?