2006/03/01

023. Rosdahliana Dahlan: GCE O 2000

Rita meraba-raba perutnya yang buncit itu. Dia berasa tidak sabar ingin melahirkan anak yang berada di dalam kandungan itu. Maklumlah, anak itu anak sulungnya. Dia dapat membayangkan berapa seronoknya menjadi seorang ibu. Dia berasa simpati melihat pasangan-pasangan yang tidak mempunyai seorang anak walaupun sudah lama berkahwin.

Rita sedang membeli-belah di sebuah pusat membeli-belah seorang diri. Suaminya tidak dapat ikut sama kerana ada urusan kerja. Dia masuk ke dalam sebuah kedai yang menjual barang-barang keperluan bayi seperti botol susu. Dia ingin mencari permainan untuk anak yang bakal lahir itu. Setelah mendapatkan barang yang diinginnya, dia ke kaunter untuk membayar lalu keluar dari kedai tersebut.

Sudah tiga jam dia berada di pusat membeli-belah itu, Rita terasa letih lalu membuat keputusan untuk pulang ke rumah. Dalam perjalanan pulang, beg tangan Rita dirampas oleh seorang pemuda. Dia cuba berlari mengejar pemuda itu sambil berteriak. Terasa amat payah hendak berlari akibat perutnya yang berat itu. Tiada orang yang membantunya kerana tempat itu sunyi. Kepala Rita terasa amat sakit sekali. Kakinya lenguh dan dia terpaksa berhenti mengejar pemuda itu. Tiba-tiba Rita rebah ke tanah dan tidak menyedarkan dirinya.

Rita sudah mula sedar. Dia mendapati dirinya berada di hospital. Dia terkejut melihat seorang wanita tua yang tidak dikenalinya sedang berdiri di sebelahnya sambil tersenyum. Dia meraba-raba perutnya. Dia semakin terkejut. Perutnya yang buncit itu sudah kempis.

"Mak cik siapa? Mana anak saya?" Rita menangis. Dia takut sekali kehilangan anaknya itu.

"Sabarlah. Mak cik terjumpa awak terbaring di atas tanah. Mak cik segera menelefon ambulans. Anak awak telah selamat dilahirkan. Sebentar lagi suami dan orang tua awak akan tiba. Awak berehat dulu. Mak cik nak keluar sebentar," wanita itu berkata sambil mengusap air mata serta rambut Rita. Sebentar kemudian, dia keluar dari wad itu dan tidak muncul lagi.

Anak sulung Rita sudah berumur tiga tahun. Walaupun peristiwa itu sudah lama berlalu, Rita masih tidak dapat melupakannya. Dia masih tercari-cari wanita tua yang telah menolongnya itu. Wanita tua itu bukan sahaja telah menyelamatkan Rita tetapi juga nyawa anak sulungnya.
Rita berada di rumah ibunya. Dia sedang menolong ibunya di dapur. Tiba-tiba, pintu rumahnya diketuk. Ibu Rita menyambut tetamu itu dengan mesra. Ibu memperkenalkan tetamu itu kepada Rita. Dia ialah saudara ibu Rita yang tinggal di Indonesia. Mereka jarang sekali bertemu. Wanita tua itu harus menjalani pembedahan tetapi tidak mampu membayar kos rawatan di hospital . Dia meminta tolong ibu Rita.

Rita berasa hairan. Dia seperti pernah berjumpa dengan wanita tua itu. Tiba-tiba, Rita mulai teringat. Kalau ikutkan hatinya, mahu sahaja dia memeluk wanita tua yang berdiri di hadapannya itu. Inilah orang yang dicari-carinya selama ini. Sudah terbayang olehnya bagaimana untuk membalas budi wanita tersebut.


Comments:
Cerita yang agak padat dan menarik. Bahasa juga baik kerana tidak mempunyai kesilapan yang besar.

37/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?