2006/03/03

024. Md Shazni: GCE O 2001

Pada mulanya, saya berasa penuh dengan semangat untuk melanjutkan pelajaran di luar negeri kerana saya tidak pernah ada pengalaman di luar negeri bersendirian tanpa ibu bapa saya dan saya tidak sabar untuk membuat kawan dari negeri itu. Selain itu, saya juga bersemangat tinggi untuk belajar rajin-rajin dan membuat ibu bapa saya bangga atas kejayaan saya apabila saya pulang nanti kerana saya tahu bahawa ibu bapa saya telah mengeluarkan wang yang besar daripada wang simpanan mereka untuk menghantarkan saya ke luar negeri untuk melanjutkan pelajaran saya. Sebab itulah saya tidak sampai hati untuk mengecewakan mereka.

Saya ghairah untuk menjejak tanah dan melihat suasana yang hanya terdapat di negeri lain kerana saya tidak pernah melancong ke negeri yang jauh dari Singapura. Saya pun tidak sabar untuk merasa makanan-makanan yang lazat tetapi halal yang boleh didapati di sana. Keghairahan untuk belajar di luar negara ketara kerana sejak dari awal lagi saya sudah siap mengemaskan beg-beg saya.

Selain daripada perasaan itu, saya juga berasa sedih kerana saya perlu meninggalkan ibu bapa saya, keluarga, saudara-mara dan rakan-rakan saya untuk pergi ke negara lain untuk melanjutkan pelajaran. Saya pun pasti akan merindui ibu bapa saya kerana barangkali ada masanya, saya tidak dapat mengambil cuti untuk meraikan Hari Raya bersama keluarga di Singapura. Namun begitu, saya sudah memikirkan cara untuk mengatasi perasaan itu iaitu dengan menelefon keluarga saya di Singapura sekurang-kurangnya sekali setiap bulan.

Saya juga takut jika kapal terbang yang saya naiki untuk ke sana mengalami kemalangan semasa di udara. Kebimbangan ini ditambah apabila saya membaca petikan akhbar mengenai pengganasan yang berlaku di sini sana. Semenjak peristiwa yang berlaku di Amerika pada 11 September, saya seperti mempunyai fobia untuk menaiki kapalterbang ke negara lain.

Walau bagaimanapun, saya menolak kebimbangan ini kerana terlalu gembira mendapat peluang untuk tinggal dan belajar di negara lain demi masa depan yang cerah. Selain itu, saya akan berpeluang untuk mendapat pengalaman tinggal dan hidup bersendirian di negara yang jauh dari tanah air sambil belajar kehidupan masyarakat yang berbeza dari yang di Singapura.


Comments:
Shazni, karangan asal anda mempunyai banyak kesilapan bahasa. Kamu seharusnya menyemak dua tiga kali sebelum rasa berpuas hati dengan karangan kamu.

31/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?