2006/03/04

025. Md Shazni: GCE O 2002

Sebuah filem yang saya tidak boleh lupakan ialah filem 'Skeleton Key'. Saya tidak boleh melupakannya kerana saya menonton filem itu bersama rakan-rakan yang saya kenali semasa mengikuti Ekspedisi Berkayak Tahunan (Annual Kayaking Expedition). Saya juga tidak boleh melupakan filem ini kerana jalan ceritanya menarik perhatian ramai dan pasti tidak membuat sesiapa terlena ketika filem itu ditayangkan. Mereka juga pasti tidak dapat tidur kerana kesan bunyi filem itu amat kuat dan mencemaskan.

Ketika menonton filem yang menarik dan mencemaskan itu, hati saya berdebar-debar untuk meneka apa yang akan berlaku sehinggakan air minuman yang saya bawa masuk ke dalam wayang itu habis disedut tanpa saya sedari. Jalan cerita filem itu juga mendebarkan sehingga rakan wanita saya terpekik dan orang yang duduk di sekeliling kami memarahinya.

Ceritanya mengenai dua roh yang dahulu pernah tinggal di sebuah rumah dan bekerja sebagai pembantu-pembantu rumah berkenaan. Salah seorang daripadanya adalah seorang lelaki yang bernama Jhon dan seorang wanita yang bernama Violet. Mereka ada kepercayaan yang kuat kepada 'Voodoo' iaitu sejenis ilmu hitam yang berasal dari benua Afrika.

Suatu malam, tuan rumah itu mendapat tahu tentang ilmu mereka apabila tuan rumah itu ternampak mereka melakukan suatu upacara mistik dalam bilik mereka dan mereka terus digantung dan dibakar hingga mereka terkorban di atas pokok. Tanpa tuan rumah itu sedari, roh-roh mereka masih menghantui rumah itu. Semenjak hari itu, rumah itu berhantu dan roh-roh tersebut akan berganti tubuh dengan sesiapa yang muda dan cantik untuk kekal selamanya.

Suatu hari, seorang wanita bernama Judy mencari kerja sebagai pembantu rumah dan menjaga warga-warga tua setelah berhenti kerja sebagai jururawat. Tanpa Judy sedari, dia telah dipilih sebagai pembantu rumah itu kerana kecantikannya dan rakan yang membantunya mendapatkan kerja itu sebenarnya roh Jhon yang telah merasuk seorang lelaki yang muda dan menggantikan tubuhnya dengan roh orang muda itu. Kini, Judy pula menjadi sasaran roh-roh jahat itu.

Bahagian akhir cerita ini juga membuat saya sukar melupakan filem ini kerana ianya berakhir dengan tragedi. Inilah kali pertama saya tontoni sebuah filem yang berakhir secara begitu. Oleh itu, secara keseluruhan saya amat berpuas hati menonton filem ’Skeleton Key’.


Comments:
Shazni, cerita kamu terlalu tertumpu pada ringkasan cerita yang ditontoni dan kurang meyakinkan pemeriksa tentang mengapa filem tersebut tidak dapat dilupakan.

Aspek bahasa juga kurang memuaskan dan perlu dipertingkatkan lagi.

28/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?