2006/03/04

028. Iffa Iryani: GCE O 1999

Satu peristiwa yang menyebabkan saya berasa tertekan ialah semasa se saya menghadiri perkhemahan ketua sukan (Sports Leader) di sekolah pada cuti sekolah November lalu. Saya bersama rakan-rakan saya terpaksa berkorban masa untuk mengaturkan acara memperkhemahan itu. Kami mengambil masa dua minggu untuk merancang dan mengatur program perkhemahan sekolah itu. me Saya dan seorang lagi teman, Siti diberi tugas sebagai perancang permainan bagi perkhemahan itu.

Masalah utama yang perlu kami hadapi semasa merancang acara permainan ialah proses memikirkan permainan yang akan dimain oleh seluruh anggota ‘Sports Leader’ yang akan menghadir perkhemahan itu. Kami mengambil masa dua minggu lagi untuk menyiapkan usulan kami dan mencuba permainan yang dicadangkan. Saya berasa amat tertekan apabila guru tidak menerima usulan kami kerana mendapati bahawa terdapat permainan yang tidak sesuai dimain kerana terlalu merbahaya. Kami terpaksa berbincang semula dan menimbangkan teguran yang dibuat oleh guru supaya permainan yang dirancangkan itu sesuai untuk peserta perkhemahan kami.

Saya terpaksa tidur pada lewat malam untuk menaipkan usulan kami yang baharu itu. Perkara ini menjejas diri saya kerana saya tidak mendapat tidur yang menme cukupi dan kerja sekolah terpaksa saya ketepikan buat sementara waktu. Keadaan itu diburukkan lagi kerana beberapa hari sebelum saya mula menghadiri perkhemahan ini, saya baru sahaja menyelesaikan satu lagi perkhemahan yang mengambil masa selama lima hari empat malam. Oleh itu, saya menjadi sungguh letih pada waktu itu.

Saya cuba mengatasi tekanan-tekanan yang dihadapi dengan mengaturkan jadual seharian saya dan menetapkan masa tidur supaya saya dapat rehat secukupnya. Saya juga mencuba semampu mungkin untuk menyelesaikan kerja sekolah saya dan meminta bantuan kawan untuk membimbing saya apabila menghadapi kesukaran.

Akhirnya, segala penat lelah saya berbaloi apabila permainan-permainan yang kami aturkan berjalan dengan lancar dan ditambah lagi dengan pujian daripada guru dan teman-teman lain.


Comments:
Kamu kurang menceritakan bagaimana kamu mengatasi perasaan tertekan.

Mungkin kamu boleh menuliskan bagaimana kawan-kawan cuba membantu ataupun bagaimana ahli keluarga kamu membantu dengan cuba memahami keadaan yang kamu hadapi.

32/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?