2006/03/04

029. Iffa Iryani: GCE N 2001

Jam tangan saya menunjukkan pukul 11.30 malam. Hampir sejam lamanya saya menunggu teksi. Akhirnya, saya mengambil keputusan menaiki kereta api MRT sahaja. Saya terus bergegas menuju ke sebuah stesen MRT yang berhampiran. Setibanya di situ, alangkah terperanjatnya saya apabila ternampak suatu perkara yang sangat memalukan. Saya ternampak ibu bercumbu-cumbuan bersama seorang lelaki berbangsa Cina. Perasaan geram dan malu menguasi diri saya. Saya terus berlari jauh dari tempat itu.

Saya geram kerana masih teringat bahawa setelah ibu berpisah dengan ayah, dia sudah berjanji untuk tidak mencari pengganti bagi ayah. Setelah perpisahan itu, ibu sudah serik dan mahu meneruskan hidup bersendirian. Perkara yang membuat kemarahan saya meluap-meluap ialah apabila melihat ibu dan lelaki berbangsa Cina yang belum bernikah lagi, telah bercumbu-cumbuan di depan khalayak ramai. Ibu tidak menepati janjinya!

Saya meneruskan perjalanan pulang dengan berjalan kaki. Hati saya masih membara. Saya tidak menyangka bahawa ibu tergamak membuat suatu perbuatan yang terkeji. Air mata mula mengalir dan membasahi pipi saya. Kemarahan saya bercampur.dengan kesedihan yang amat sangat.

Setibanya saya di rumah, ibu tercegat di pintu dengan wajah yang penuh kebimbangan.

“Fiza, pergi ke mana tadi? Ibu amat bimbang sekali.” tanya ibu dengan nada yang sedih.

Saya pun meninggikan suara, “Fiza tidak sangka ibu boleh melakukan perkara yang keji itu! Fiza amat malu ibu!”

Ibu menerangkan segala-galanya. Akhirnya, perasaan marah saya mula reda. Saya memahami keadaan ibu sekarang setelah mendengar penjelasannya. Ibu hanya mahu bercinta semula kerana dia rasa kesunyian.

Saya memahami dan menerima yang ibu hanya hendak seorang teman dalam hidupnya. Bermula dari hari itu, saya berkenal-kenalan dengan lelaki itu dan mendapat tahu bahawa dia seorang yang baik hati dan hanya mahu yang terbaik untuk ibu saya.


Comments:
Cerita Iffa menarik dan mempunyai keunikan tersendiri.

Penyeselaian yang diberikan juga munasabah.

35/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?