2006/03/04

031. Nurdayana: GCE O 1998

Nun jauh di tepi bangunan sekolah, Roslan duduk sendirian. Tragedi yang menimpa keluarganya telah mengubah sikapnya. Aku tahu dia perlukan bantuan segera. Aku sebagai kawan yang telah mengenalinya dari darjah tiga harus membantunya.

Roslan menunggu aku seperti biasa selepas sekolah untuk pulang bersama-sama kerana rumah kami beberapa blok bersebelahan. Aku bergurau dengannya tetapi kelihatan Lan tidak berupaya seperti orang sakit. Aku tahu Lan ada masalah dan aku akan cuba mencungkil masalah itu. Lan merenung mataku dengan tajam seperti hendak mencabut nyawaku. Aku menoleh ke arah yang lain. Gerun aku melihat muka Lan yang tiba-tiba menjadi garang. Lan meminta maaf tanpa sebab lalu melarikan diri daripada aku. Aku memanggil-manggil namanya tetapi Lan berlari berterusan. Aku menjadi musykil. Aku akan menelefonnya malam ini. Aku akan bertanya mengenai masalahnya.

Jam menunjukkan pukul 8.35 malam. Selepas solat Isyak, aku mengangkat gagang telefon lalu menekan nombor telefon bimbit Lan. Tetapi, tiada orang yang menjawab panggilanku. Aku menjadi risau. Kemungkinan Lan sedang belajar atau mahu bersendirian. Aku berdoa agar Lan tidak membuat perkara yang bodoh.

Keesokan harinya, selepas kendengaran loceng berdering menandakan sekolah telah tamat, aku bergegas keluar. Aku mencari-cari Lan tetapi batang hidungnya pun masih belum dapat dilihat. Aku menunggunya untuk sejam dan aku pasti Lan tidak mempunyai sebarang kelas tambahan. Aku memulakan perjalanan pulang.

Sementara aku sedang menunggu untuk bas 98 di perhentian bas, kelihatan seperti Lan di bawah kolong blok berdekatan. Aku pun menuju ke arah kolong blok itu. Ya! Lan! Tetapi, gayanya bukan seperti Lan. Lan tidak menghisap merokok atau berpakaian tidak senonoh. Kehidupannya cukup dengan ajaran agama dan dia tahu membezakan mana yang buruk dan baik. Aku memberanikan diri ku ke arah budak-budak lelaki yang liar itu.

“Ehk, orang baru ke?” Salah seorang daripada mereka berkata setelah melihat aku menghampiri mereka.

“Rina! Apa kau buat di sini? Kau patut pulang!”

Roslan terkejut dengan kehadiranku. Aku menyuruhnya mengikutku pulang tetapi dia enggan. Lan menarik tangan kanan aku hingga ke suatu sudut yang tersembunyi daripada pandangan kawan Lan. Lan mengatakan bahawa dia tidak ingin pulang dan mahukan aku melupakannya. Aku memarahinya kerana sebagai kawan harus menegur satu sama lain jika ada kesalahan. Lan menghina dan memarahi aku. Aku tahu dia melakukan sedemikian untuk membuat aku benci padanya. Aku tetap berdegil sehingga Lan meninggalkanku lalu kembali ke tempat kawan-kawannya. Aku tidak puas dengan kata-kata Lan lalu aku mengikutinya ke tempat kawan-kawannya sedang bersuka ria. Aku melabuhkan punggungku di atas kerusi yang disediakan. Aku melihat gerak-geri Lan yang sungguh luar biasa.

Suasana di situ bertukar menjadi sunyi sepi dan ngeri dengan kehadiran budak-budak liar itu. Aku tahu aku telah membuat ibu bapa aku risau kerana aku masih belum pulang walaupun sekolah telah selesai enam jam yang lalu. Lan merenung mataku sambil membuat reaksi yang menyuruhku pulang sekarang juga. Aku tidak mengambil peduli dengan desakannya itu. Selepas 30 minit, mereka mula beredar dari situ. Lan menyuruhku mengikutinya. Aku lega kerana dia masih menganggap menaku ini wujud.

“Kalau kau hendak tahu sangat, ibu bapa aku akan bercerai! Kalau aku cerita pada kau, kau tidak akan faham perasaan aku. Aku mengikut budak-budak yang kau anggap liar itu kerana mereka seperti adik beradik aku sendiri. Mereka menghidupkan aku semula! Mereka sahaja yang faham dan boleh memulihkan luka aku!”

Air mata Roslan jatuh setitik demi setitik di tangannya. Aku pun turut bersedih. Tidak aku duga sepasang suami isteri yang selalu menyintai antara satu sama lain akan tergamak mengambil keputusan sebegini.

“Assalamualaikum. Apa yang kau sedang termenungkan itu? Kau tidak balik lagi? “ aku menegur Roslan.

“Waalaikumsalam. Eh, Rina. Tidaklah, aku tunggu kau. Aku cuma memikirkan sesuatu. Tidak apalah. Aku seperti tidak mahu pulang rumah sahaja.”

Roslan menjawab pertanyaanku dengan air mm ata yang berlinangan. Aku pasti Lan baharu sahaja menangis. Aku memujuknya supaya pulang kerana takut kalau neneknya yang tinggal bersama akan menjadi cemas.

Ibu bapa Lan pun telah bercerai. Hampir setiap hari, Lan akan pulang lewat jika tidak pulang denganku. Lan masih bergaul dengan budak-budak liar itu. Lelah aku menasihatinya. Hati Lan sungguh keras untuk menerima hakikat bahawa ibu bapanya telah bercerai. Lan sekarang tinggal bersama neneknya kerana ibunya sudah berkahwin lagi dan mempunyai anak tiri. Ini cuma menyakitkan hati Lan lagi.

Bapanya yang dianggap penyayang telah diberkas polis gara-gara menghisap dadah. Terlalu banyak tragedi yang berlaku terhadap Lan dalam satu masa. Aku cuma boleh berdoa agar Lan cepat menyedari kesilapannya sekarang dan akan kembali ke jalan yang benar. Aku akan tetap berada di sisi Lan supaya aku boleh mengikut gerak-geri Lan daripada melakukan perkara yang bodoh.


Comments:
Dayana, kamu tidak memberikan pertolongan yang jelas seperti kehendak soalan. Pertolongan yang kamu berikan terpaksa dilihat secara inferens iaitu sekadar bersamanya sebagai kawan.

Ini melemahkan jalan cerita karangan anda.

Penyelesaian cerita kamu juga dibiarkan tergantung.

30/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?