2006/03/05

032. Md Hafiz Md Yasin: GCE N 2002

Cikgu Salha pernah memberitahu aku dan kawan-kawanku, "Kamu semua harus bekerja keras untuk mendapatkan sesuatu yang diingini dalam hidup." Pada masa itu, aku tidak percaya akan kata-katanya. Walau bagaimanapun, suatu peristiwa telah mengubah fikiranku.

Aku ingin menjadi seseorang yang berjaya apabila sudah besar kelak. Itulah yang aku cita-citakan sejak kecil lagi. Aku harus berkerja keras. Walau bagaimanapun aku memang tidak percaya akan kata-kata Cikgu Salha. Aku menganggapnya sebagai mengarut. Aku percaya bahawa itu adalah rezeki masing-masing.

Apabila aku mula memasuki sekolah menengah, pelbagai kawan yang telah aku temui. Berbagai watak yang telah aku kenali. Ada yang rajin, pemalas, pembohong, pencuri dan bermacam-macam lagi. Tetapi, watak seorang pelajar perempuan ini telah menghambat hatiku. Apabila bertutur, kata-katanya semua teratur. Dia bersopan-santun dan bijak orangnya. Dia sangat cantik. Namanya, Aishah. Aku mula jatuh hati padanya. Kami mula berkenalan. Pada mulanya, hanya sebagai kawan biasa. Kami akan sering bertemu di ruang chat, bergurau dan lama-kelamaan, kami dapat mengenali diri masing-masing.

Pada suatu hari, aku terpaksa meluahkan perasaanku. Aku memberitahuya bahawa aku tertarik kepadanya. Dia pun mempunyai perasaan yang sama. Akhirnya kami menjadi lebih daripada kawan. Kami sering bertemu selepas sekolah. Kami akan duduk di kolong blok dan akan sering berbual di telefon, pergi makan bersama, sama seperti apa yang dilakukan pasangan-pasangan yang lain.

Lama-kelamaan, kami mula bercumbu-cumbuan. Kami akan berpelukan, mencium bibir dan sebagainya. Kelakuan kami, mengalahkan kelakuan orang-orang yang sudah berkahwin.

Sudah hampir empat tahun kami bersama. Pada tahun itu, kami akan menduduki peperiksaan GCE peringkat ‘O’. Aishah sering berada di rumah untuk mengulangkaji pelajaran. Kami jarang bertemu semenjak itu. Aku berasa amat bosan. Walaupun peperiksaan sudah hampir menjelang, aku tidak mula menelaah pelajaranku. Aku sering duduk di rumah bermain permainan di komputer.

Beberapa bulan sudah berlalu, akhirnya hari yang dinanti-nantikan sudah tiba. Aku tidak bersedia langsung dan menjawab soalan-soalan peperiksaan tanpa berfikir. Setelah selesai peperiksaan itu, aku amat gembira sekali kerana memikirkan bahawa aku pasti boleh bersama dengan Aishah.

Apabila mendapat keputusanku, aku amat menyesal. Aku telah gagal dalam peperiksaan tetapi, Aishah lulus. Aku amat malu dan timbul perasaan menyesal yang amat sangat. Kini, baru aku sedar kata-kata Cikgu Salha itu memang betul. Aku menyedari bahawa walau bagaimana pandai seseorang itu, tanpa bekerja keras dan berusaha, dia pasti tidak akan lulus peperiksaannya. Aku mula menyimpan tekad untuk membuang sikap-sikap burukku dan berusaha gigih demi meraih kejayaanku di kemudian hari.


Comments:
Hafiz, karangan anda ini tidak begitu menarik dan gagal untuk mengekalkan minat pembaca. Isu cinta antara watak utama dengan gadis tersebut tidak seharusnya diberatkan.

32/50
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?